DFU modtager 290.000 kr. til udvikling af VR-teknologi!

Nye tider i Dansk Faldskærms Union

Virtual reality, der også kendes som VR, er på få år steget meget hurtigt i popularitet. Danskerne køber dem til hjemmet, Louisiana har haft en VR-kunstinstallation og designhuset Bolia åbner nye fysiske butikker i udlandet, hvor de bliver designet, så den online-baserede og fysiske butiksoplevelse smelter sammen, og selv Tivoli investerer i VR.

I 2021 fik vi mulighed for at præsentere vores idræt ved Kulturnatten i DR byen, hvor administrationen for første gang for alvor fik afprøvet VR-teknologien (Se vores opslag på SoMe: opslag 1, opslag 2). Vores lille stand med 4 sæt VR-briller viste sig at være et stort hit på kulturnatten, og besøgende stod i lange køer for at prøve et virtuelt faldskærmsudspring. Selvom vi på det tidspunkt kun brugte VR i et markedsføringsøjemed, så fik vi hurtigt øjnene op for teknologiens mange muligheder og uudnyttede potentialer. Efter Kulturnatten gik vi derfor straks i tænkeboks sammen med en ekstern virksomhed.

VR-teknologi skal højne sikkerheden og understøtte vores uddannelser

Farlige fejljunktioner i springerens udstyr eller situationer i forbindelse med springet skal kunne opleves, øves og læres ved hjælp af Virtual Reality. Derudover har vi ved flere lejligheder oplevet at VR-teknologien kan anvendes til markedsføring, og give kommende medlemmer en lille fornemmelse af sporten og oplevelsen af at styre en faldskærm.

Tidligere på året sendte DFU administrationen en ansøgning til Danmarks Idræts Forbunds initiativpulje.

I går modtog vi positiv feedback på ansøgning, og en større pose penge til udvikling af formatet. Så nu skal vi sammen med en ekstern partner og nogle DFU-springere udvikle 360° videoer, som vi kan bruge til undervisning og promovering af sporten. Det bliver et enormt spændende forløb, og nogle helt nye ‘græsmarker’ der skal betrædes!

Vi taknemmelige for DIF's finansielle insprøjtning og glæder os meget til at komme i gang med processen!